LISA - MÅL ISTÄLLET FÖR LÖFTEN

Nu efter nyår är det många som sätter upp löften inför det kommande året och många av löftena rör hälsa. Självklart är det bra att man ser över sina vanor och vill förbättra sitt välbefinnande, men jag tror faktiskt inte att det är rätt sätt att sätta upp löften. De är ju liksom till för att brytas. Många brukar dessutom sätta lite för hårda löften om man ser till var man befinner sig just när man sätter dem vilket kan leda till att man snabbt tröttnar och risken är också stor att man då lägger av helt. ”Jaha, nu har jag ju ändå ätit godis så då är det väl lika bra att fortsätta.” Men när det rör hälsa och välbefinnande gäller det att skapa vanor som håller i längden. Och jag skulle säga att det är bättre att börja lite lugnt och sedan bygga vidare eftersom. Jag tycker också att livet är till för att levas inte plågas igenom, så se till att du lägger upp det på en rimlig nivå. Hur kul är det egentligen att ha en massa krav på sig själv som säger att man t.ex. absolut inte får äta godis och träna ska man göra varje dag fram till sommaren. Det skulle då inte göra mig särskilt motiverad. Jag tycker att det är viktigt att man gör något positivt av det och då tycker jag att det passar bättre att sätta upp mål istället för löften. Ett mål är något man kan jobba emot istället för ett löfte där man bara kastar sig rakt in i något man förmodligen är ovan vid. Man kan ju då också sätta upp både korta och mer långsiktiga mål. T.ex. innan januari är slut ska jag ha varit på minst tre stycken träningspass, eller att man har som långsiktigt mål att äta mer regelbundet och spara godsaker till helgen. Mål är lite mer tillåtande, vilket i och för sig kan vara dåligt om man aldrig tar tag i något, men de är också mer motiverande.

 

Några av mina mål som rör hälsa inför det kommande året är: att vara mer positiv och glad, skratta mer, jobba med självkänslan och försöka att regelbundet skriva bra-dagbok om mig själv , springa något roligt lopp i sommar (typ i Stockholm), ha minst en totalvilodag i veckan (cykla tillåtet men ej promenad), skippa träning när kroppen hellre vill vila.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0