JENNY - 18/9

Hej! Nu är vi hemma från vår resa till Ammarnäs med klassen. Vi kom hem igår på eftermiddag, slitna som djur! Vi var framme i Ammarnäs någon gång mitt på dagen på måndagen, och vi började med en rundtur i staden. Sen efter en lunch på potatisbacken så började vår vandring. Vi gick i mindre grupper på 5 – 6 personer under de två första dagarna, de grupperna var också våra mat och tält grupper. Första turen blev att ta sig upp för ammarnäs slalombacke med en fet ryggsäck på ryggen, vilket inte gjorde de hela lättare. Men vi klarade oss riktigt bra och vädret kunde inte vart bättre, med strålande sol och fläktande vindar. Sen gick vi några kilometer för att komma till den sjö där vi slog läger. Andra dagen bjöd på lika fint väder och mycket vandrig, då vi skulle ta oss till nästa lägerplats som låg inte allt så långt bort ifrån de berg vi skulle bestiga nästa dag. Alla klarade sig helskinnade till platsen trots att vissa hade stött på lite problem. Mot kvällen började de blåsa allt mer och under den tredje dagen då vi skulle bestiga Suvlåjvvie vände vädret till de sämre. Men vi lyckades ändå, trots snö och hårda vindar att bestiga berget, vilket var en härlig känsla! 1352 meter över havet och ett stup på ca 400 m (om jag inte minns fel) var riktigt mäktigt. Den sista natten var inte så trevlig, de snöade, regnade och blåste så att tälten nästa rasade ihop. Och de blev inte bättre för att jag hade skit ont i magen och var tvungen att springa ut ur tältet mitt i natten för att spy. Jag kan lova att min mage inte mådde gott av att ändats äta pulver pasta, nudlar, pulver pasta och mer nudlar! Men efter den jobbiga natten väntade bara en vandrig ner till vägen där bussen skulle hämta oss. Vi gick ca 1,5 mil varje dag, både uppför och nedför i både lätt och mycket svår terräng, med tunga ryggsäckar. De var tufft och jobbigt många gånger men de är de som är de roliga, att få lite utmaning. Jag måste säga att jag hade de riktigt kul och man kommer varandra så mycket närmare under en sån här resa, och man lär sig uppskatta allt på ett helt annat sätt. Ni kommer nog få höra mer om resan sen och mer bilder kommer. Nu ska jag vidare till gymmet, hoj!       


     

( bilderna snodde jag från ellans blogg)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0