JENNY - ATT JÄMFÖRA SIG MED ANDRA ÄR INTE GYNNSAMT

De finns inget som vi är så bra på som att jämföra oss med varandra, ofta så till den grad att de nästan blir till en tävling. Vi jämför oss och andra i allt, så som utseende, vem som har snyggast frisyr eller hyn, kläder, vem som har de nya, snygga, dyra eller vem som har snyggast kropp att bära upp dem med, vem som är smartast i klassrummet och får de bästa betygen, vem som har det bästa umgänget eller finaste partnern. Alla kan vi säker känna igen oss i detta, men varför ödsla all denna energi på någonting så onödigt? Och de är bara en själv som kan välja hur vi ser på saker och ting, alltså kan vi göra ett val att jämföra oss eller inte. För vad spelar det för roll om jag har snyggare hårtoning än en av mina kompisar?  Eller om en i min klass lyckades bättre på ett prov? De betyder ju inte att de lever ett bättre eller lyckligare liv för de. Huvudsaken man själv är medveten om sitt eget värde, sina egenskaper, förutsättningar, och inte låter de yttre faktorerna påverka en.


Jag hittade ett inlägg i Blondinbellas blogg där hon beskriver just detta så bra, så jag tänkte att de skulle passa bra att lägga in de här, och låta er få läsa de.


 ”Du har precis träffat en av dina nära vänner, hon har precis kommit hem från Thailand och är hur brun som helst. Kläderna verkar nya och hela hon strålar för att hon har träffat en kille på semestern och dessutom fick hon extrajobbet som hon hade sökt innan. Här har du som kompis två val, antingen blir du sur innerst inne, känner dig avundsjuk och har svårt att vara glad för hennes skull “Jaha, här sitter jag blek i mina vanliga kläder och kommer få vara ensam singel för alltid nu!!” ELLER så blir du glad för din kompis och grattar henne. Tänk att människor som mår bra smittar av sig så att du mår bra i längden. Det händer roliga saker i allas liv, men inte samtidigt. Tänk att nu var det hennes tur, men nästa gång ni sitter där så är det du som har något kul att berätta! Lägg inte din tid med att tävla mot dina vänner, ni är ett team och ska kämpa och lyckas tillsammans. Gläd dig åt deras skull och använd den energin till att prioritera ditt liv. Tävla endast med dig själv.”


Kan man inte vara nöjd föränn man ser ut så här, och har de tillgångarna?



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0