LISA - MINA TANKAR OM KOSTEN

Vi har ju tagit upp det här med hur individuellt allting är när det kommer till hälsan. Idag kan man se flera olika trender i dieter och i media ser man ständigt nya råd och rön om vad som är farligt att äta och vad som är nyttigt och bra. Själv är jag lite av en motståndare till olika dieter, det beror förmodligen på att jag har haft en relation till mat som blev alldeles för kontrollerad. Jag tror att vi mår bäst när vi äter av allt, men självklart i olika stora mängder. Det är ju ganska logiskt att man inte mår bra av att äta pizza till middag jämt. Att äta 10 morötter per dag mår man förmodligen inte heller bra av. För mig känns det som att en allsidig kost som innehåller alla delar från kostcirkeln är det bästa, i alla fall för min kropp. Alltså måste man helt enkelt använda sitt sunda förnuft, lagom är bäst…


Jag vet att det finns de som är överviktiga och har svårt att gå ner i vikt. Att lägga om sin kost är inte helt enkelt och jag tycker att man ska söka hjälp hos t.ex. en dietist för att kunna lägga upp kosten på ett bra sätt. Jag tycker att det är okej att pröva på någon diet om man känner att man verkligen har ett behov av det. Men i sådana fall är det viktigt att man verkligen läser in sig på just den dieten så man får i sig det man behöver och inte utsätter kroppen för fara. Men även när det gäller dieter tror jag att riktig mat är det bästa, pulverdieter är jag stark motståndare emot. Mat är människans naturliga föda och så tycker jag att det ska vara. Att dra ner på vissa livsmedel som t.ex. kakor och läsk, minska kolhydratintaget, äta mer regelbundet och lägga till motion kan räcka för att man ska må bättre och om man nu vill, gå ner i vikt.


Mat är lika med energi, det behöver vi och det är inte farligt. Vill man gå ner i vikt handlar det om att dra ner på energiintaget, vill man ligga kvar på sin nuvarande vikt måste man få i sig lika mycket som man förbränner och är man underviktig gäller det att äta mer än vad man förbränner. Ganska enkel matematik egentligen.


Många är så stränga mot sig själva och sätter upp förbud vilket gör att maten blir en fiende istället för något livsviktigt och gott. Kosten är en viktig del i en god hälsa och om man har problem med den är det klokt att justera den. Men tänk på att hela du ska må bra, så låt inte kosten få ta för stor plats heller.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0