LISA - OMELETT

Något jag ofta äter när tiden är knapp och jag ändå vill äta något som är gott och bra är omelett. Så länge man har ägg hemma kan man alltid svänga ihop en omelett med smarrigt innehåll.

Grundrecept 1 portion:
2 ägg
ca 2 msk vatten
salt och peppar

Vispa i hop lite med en gaffel. Häll smeten i varm stekpanna med olja/smör. Rör försiktigt lite i botten så den tar ihop sig. Klar! Men detta är alltså grundreceptet, så smaksätt den gärna innan den är klar med det du vill.

Omelett går att variera massor. Ta det som finns hemma och rör ihop. Jag brukar steka överbliven potatis i tunna skivor, grönsaker som lök, majs, paprika, zuccini eller svamp, beroende på vad jag är sugen på och vad vi har i kylen. Sedan när det fått lite färg och blivit mjukare är det bara att hälla på äggsmeten. Strö över valfri ost (fetaost är extra gott tycker jag) och de kryddor man gillar. Tomatskivor är inte heller dumt att lägga på och vill man kan man också tillsätta skinka, korv eller annat protein i omeletten. Det beror på vad du tycker om!
Ät gärna tillsammans med något gott bröd och en sallad så är måltiden komplett!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0