JENNY - FLYTANDE FÖDA

Som ni alla vet vid det här laget så har jag dragit ut en tand, och när man gjort de eller någonting annat som gör att man inte kan tugga ordentligt så är de viktigt att försöka få i sig den näring man behöver. Eftersom jag har problem med mig käken så har jag haft perioder då jag har varit tvungen att äta bara flytande. Jag kan lova att de är väldigt energi krävande! Om man inte är noga med att se till att man får i sig tillräckligt med energi så fungerar de ett tag och den första dagen kanske de går rätt bra, fast de är klart att man kan känna sig väldigt hungrig. Men sen försvinner hungerkänslan och man blir mer illamående och trött, tillslut har man ingen energi alls. Därför är de väldigt viktigt att få i sig näring, även om de är svårt att kunna komplettera sin vanliga kost med ändats flytande kost. Blåbärssoppa och nyponsoppa är två av mina favoriter bra med energi, fibrer och vitaminer och de få en att känna sig rätt mätt ändå. Man kan även hälla i lite grädde för att få extra energi. Olika smoothiesar, yoghurtar och andra energi drycker som tex Gainomax är mycket bra, men de är dock inte bra att överkonsumera de olika energi dryckerna som finns att köpa. Sen finns de så klart olika soppor, som tex varma koppen som inte innehåller några bitar som måste tuggas. Även barnmat är bra vid sånna här tillfällen. De spelar egentligen ingen roll vad de är man får i sig bara man ser till att man får i sig energi. Sen är de viktigt att tänka på att inte anstränga sig så hårt fysiskt och att träna är verkligen inte att rekommendera under den tiden man äter en flytande kost, eftersom man då får de väldigt svårt att få i sig rätt mängd näring, och de finns ju alltid en orka till varför man äter flytande som en utdragen tand, en ond käke, eller efter någon operation och man bör därför kanske inte heller träna.

De finns olika dieter som går ut på att bara äta flytande föda. Man bör vara extrem försiktig med sådant tycker jag, för man ska aldrig äta mindre än vad man gör av med, de mår varken kroppen eller själen bra av och de är inte heller ett mer effektivt sätt att gå ner i vikt på, eftersom kroppen ställer in sig på svält och suger då åt sig och lagar allt i stället för att förbränna överskottet. För även en överviktig kan bli undernärd.


Ett tips till er som dragit ut tänder, drick med sugrör, för då är de ingenting som far in i såret/hålet vilket kan göra ont och försämra läkningen.     

    
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0