LISA - TRÄNA UPP DIN SJÄLVKÄNSLA

Jag är en person som har ett starkt självförtroende, jag vet att jag är bra på saker. Men självkänslan sviktar ibland och tidigare har jag haft en riktigt dålig självkänsla. Det har så klart påverkat mig och mitt liv väldigt mycket på olika sätt. Hela högstadiet tyckte jag t.ex. att det var oerhört jobbigt att prata inför klassen, redovisningarna var det värsta jag visste. Jag tyckte inte om mig själv och var väldigt självkritisk, jag vågade inte vara mig själv och stå upp för mina åsikter. Hela den perioden kände jag mig ”ovärd”, jag visste inte vem jag var och tyckte att jag var ful och fel. Men det har blivit så mycket bättre sedan dess och det beror mycket på att jag har jobbat med mig själv och vågat utmana mig själv. Redovisningarna inför klassen går oftast bra, det är inget jag går och gruvar mig för längre. Jag har insett att jag har massor av bra egenskaper också, förutom mina prestationer, och idag kan jag känna mig fin och nöjd över att jag är jag.

 

Mia Törnblom som är vägledare, föreläsare och författare inom självkänsla har skrivit flera böcker. I en av dem läste jag om tipset att skriva i en ”jag är bra-bok”. Varje kväll skriver man ner saker om sig själv för att inse hur härlig och bra man är, oavsett brister och misstag.

 

Såhär ser upplägget ut:

 

Bra

Vad har varit bra med dig just i dag? Skriv ner minst tre saker varje dag. Fokus ska ligga på dina egenskaper snarare än på dina prestationer. Tex: "I dag var jag klok när jag bad Tea om hjälp". Det gör inget om det känns som att du ljuger eller överdriver. Om du säger något till dig själv tillräckligt ofta kommer du till sist att tro på det.

 

Tack

Det är smart att vara tacksam. Skriv ner minst en sak som du varit eller borde varit tacksam för varje dag. Påminn dig själv om att du faktiskt har mycket att vara tacksam för, det gör det också lättare att uppskatta allt du får. En tacksamhetslista blir botemedlet mot självömkan och känslan av att du är ett offer om något negativt händer.

 

Hjälp

Be om hjälp eller skriv ner vad du behöver. Tex: "Hjälp mig att komma ihåg att be Anna om ursäkt i morgon". Då blir det lättare att identifiera - och för stunden släppa - saker du oroar dig för. Du får garanterat en bättre nattsömn och du slipper vara rädd för att glömma vad du faktiskt borde oroa dig för. Det står ju i boken.

 

Man ska som sagt skriva detta varje kväll en längre period. I början kändes det lite konstigt men tillslut blev det något jag ville göra eftersom jag lärde känna mig själv bättre. Det blev så tydligt vad som är bra med mig, att jag har mycket att vara tacksam för och vad jag behöver jobba mer med. För vissa saker återkommer ju oftare och när man skriver ner det svart på vitt blir det så mycket tydligare. Man blir mer medveten och lär sig hur man fungerar. Jag tyckte det var ett riktigt bra sätt.

 

Ett annat lite enklare sätt är att helt enkelt skriva en lista med bra egenskaper som man har. T.ex. Jag är klok, en god lyssnare, kärleksfull, modig osv. Spara listan och lägg till saker eftersom om du inte kommer på en massa egenskaper på en gång. Glöm inte bort att läsa listan då och då för att boosta ditt självförtroende lite med alla positiva saker du skrivit om dig själv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0