LISA - TANKAR OM TRÄNING

Jag har nog alltid varit hyffsat aktiv som person, mycket tack vare mina föräldrar. Det har blivit olika långa perioder av aktiviter så som friidrott, gympa, ridning, dans, fotboll och volleyboll under åren. Sedan insåg jag nog att jag hellre ville träna på egen hand och lägga upp träningen själv. Eftersom mamma varit ledare inom friskis och svettis så länge jag kan minnas blev det naturligt för mig att träna där jag slutade med fotbollen. Sedan har löpning länge varit något jag tyckt om så även det har jag hållit på med själv. Tävlingsmomentet är inte särskilt viktigt för mig utan det är mer den personliga förbättringen som kan vara rolig, att få utmana sig själv lite. För mig är det viktigt att träningen känns rolig, och när jag tränar olika gruppass blir så klart ledaren, musiken och upplägget på passet viktigt. Jag är nog rätt kräsen… Jag föredrar träningspass där man får ta ut sig maximalt och känner att man har fått svettas samtidigt som det är roligt, fast på ett jobbigt sätt. Endorfinkickar är ett mycket trevligt inslag under/efter ett pass. Just nu är det spinning och skivstång som jag gillar bäst och särskilt kombinationspassen som finns på f&s, förutom det funkar löpningen alltid. Jag är lite av en träningsnarkoman, fast nu på ett mer sunt sätt än tidigare. Jag älskar (oftast) känslan både före, under och efter träningen . Träning är helt enkelt ett av mina största intressen och jag tror att det är något som kommer att hålla i sig även på lång sikt. Jag skulle gärna utbilda mig som någon typ av ledare i framtiden, just nu funderar jag bara på vad.

 

Jag är oerhört glad över att ha en kropp som orkar och tål träning bra. Jag har tur som inte drabbats av skador och som kan köra fullt ut mestadels. Jag tycker att man ska utnyttja förmånen att kunna använda sig av kroppen. Det finns så mycket positiva effekter av träningen som är för bra för att bara låta gå till spillo. Nu har ju jag det ”enkelt” eftersom jag gillar att träna. Det är inte alla som tycker om att röra på sig och det gör det lite svårare att få det till en naturlig del av livet. Mitt tips är att prova sig fram tills du hittar något, man kan inte ge upp bara för att man inte gillar det första man provar. Jag tror att finns något som passar alla, för om man ser sig runt idag är utbudet väldigt stort.

 

Träning kan vara beroendeframkallande när man väl fastnat, i alla fall för många, vilket ju egentligen är bra. Men precis som vi vill få fram genom bloggen handlar det om balans. Träna lagom mycket och du kommer må sådär härligt bra!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0