LISA - F&S SPINNING

Under ett spinningpass tränar du kondition på den nivån du känner passar just dig. Antingen riktigt hårt eller så lite lättare. Det är alltså upp till dig. Du bestämmer belastning och motstånd medan ledaren, musiken och stämningen i gruppen peppar dig. Friskis och svettis har även olika nivåer så du kan gå på det som passar dig bäst. Det är uppdelat i start, bas, medel och intensiv. (Här i stan finns dock inte intensiv).

Spinning är enkelt att utöva och skonsamt för muskler och leder. Det är perfekt konditionsträning där du hela tiden kan utmana dig själv. Det gör dig framför allt starkare i lår- och vadmuskler, men med rätt teknik kan du även träna fler muskelgrupper.

Du får hela tiden instruktioner från ledaren som berättar om vilken teknik du ska ha och vilket motstånd som är lämpligt. 

 

Friskis målgrupp är allt från unga killar och tjejer till gamla. Hur vältränad eller otränad man är ska inte spela någon roll. Åldersgränsen är 15 år.

 

Det jag tycker om med spinning är att man verkligen får känna att man tagit ut sig när passet är slut. Jag har alltid föredragit konditionsträning framför annan träning, det har alltid varit min starkare sida träningsmässigt. Detta gör så klart att det blir extra kul och jag kan utmana mig själv och lägga på mer motstånd när jag vill. För mig är det viktigt med bra musik, så mitt tips är att prova olika ledare tills du hittar någon som passar dig. Smaken är ju delad! Tidigare har jag aldrig gett spinning en ärlig chans utan bara testat någon gång då och då. Detta har lett till att jag aldrig riktigt fastnat. Grejen med spinning är att man måste komma in i det och känna att man hittar tekniken och ”flowet”. Det är först då som det är riktigt kul! Så ge det några gånger även om du inte fastnar direkt. För känslan när man klarat sista låten och svetten forsar är riktigt härlig! Och glöm för guds skull inte vattenflaskan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0