JENNY - 3/11

Precis som Lisa ska jag också börja jobba lite extra med min självkänsla, och hur jag går tillväga har jag tänkt dela med mig här. Just nu känner jag mig på topp rent fysiskt, jag har inte varit sjuk på flera månader och träningen går förvånansvärt lätt! Jag kan även påstå att jag har en bra grund till en god självkänsla och själförtroende, men det finns alltid delar man kan jobba med. För mig är de viktigaste just nu att minska min press på mig själv, och på så sätt stressa mindre. När jag känner mig pressad och stressad så är de oftast inför prov eller annat inom skolan, eftersom betygen är viktiga för mig, för jag vill kunna välja fritt när jag sen ska studera vidare och inte behöva känna mig begränsad. För lätta på pressen och stressen har jag olika knep. De bästa man kan göra tycker jag är att verkligen känna efter och fråga sig själv hur stor betydelse har denna prestation för min framtid, och ofta blir svart att den inte har så stor betydelse alls, för även om de inte går så bra på just det här provet så betyder inte de att jag inte kommer att kunna komma in på den utbildningen jag vill sen. Att prioritera och planera är ett annat tips jag kan komma med. Planer hur mycket tid du kommer att behöva för att tex skriva en uppsats och jobba effektivt under den tiden. Har du flera uppgifter prioritera de du själv anser har störst betydelse för dig och satsa hårdare på de och inte lika mycket på de andra, i stället för att göra allt halvdant. Och glöm inte att lite stress och press ofta faktiskt höjer våra prestationer och gör att vi arbetar effektivare. Men de är viktigast att lära känna sig själv och sina gränser mellan sund och osund press och stress. Alla hanterar vi de på olika sätt och försöka finna de som fungerar bäst för dig. Förutom de jag tidigare nämnt så är träningen väldigt betydelse full för mig vad de gäller att varva ner och minska min stress och press. För de är då jag kan gå in i mig själv, rensa hjärnan och bearbeta alla upplevelser och händelser som kan ligga till grund för pressen och stressen. Så alltså att hitta sin egna väg till att kunna hantera och bearbeta är de viktiga för att minska vår stress och press, och de är de jag ska jobba extra med nu. Så nu ska jag plugga i iPoden och gå ut och gå broarna och sedan göra lite övningar här hemma och fram för allt stretcha. Sen blir det att plugga vidare på samhällsen.       


En bild från ammarnäs


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0